Kolme viikkoa ilman sokeria

Muutama viikko sitten eksyin lukemaan artikkelin hyödyistä, joita seuraa jättämällä valkoisen sokerin pois ruokavaliosta. Itse olen todellinen sokerihiiri ja houkuttelin myös S:n kokeilemaan mun kanssa tätä, sillä motivaatio pysyy parempana kaverin kanssa sekä S kaipasi myös näitä luvattuja hyötyjä. Meidän kokeilu kesti kolme viikkoa, joka oltiin jo aluksi päätetty. 

On ehkä hieman harhaanjohtavaa puhua sokerittomasta kokeilusta, sillä sokerin lisäksi luovuimme vaaleasta leivästä ja pyrimme lisäämään hedelmien ja kasvisten määrää ruokavaliossa. Artikkelista tosiaan saatiin hieman neuvoa, mitä ruoka-aineita vältellä ja mitä lisätä. 

Seuraavaksi ajattelin kertoa näistä välteltävistä ja lisättävistä ruoka-aineista ja kuinka ne meillä toteutuivat. Meille tärkeimpänä oli saada jätettyä karkit ja muut makeiset, mutta myös pyrkiä muillakin tavoilla sokerittomaan ruokavalioon. 

Välteltäviä: 
Tuoremehut, limsat, jääteet. Tuoremehuja en kovinkaan ole juonut aiemminkaan, joten se oli helppo jättää pois. Jääteet myös jäivät helposti, sillä niitä on tullut ainoastaan kesäisin litkittyä. Limsa puolestaan kokiksen suurkuluttajalle oli vaikeata. Muutaman kerran kolmen viikon aikana tuli ostettua se 250ml tölkki Coca-Cola Zeroa, jossa ei sokeria ole käytetty makeutuksena. 
Grillikastikkeet ja kevytsalaatinkastikkeet. Näitä ei oikeastaan muutenkaan tullut käytettyä kuin ainoastaan Subwayssa tai kahvilan salaateissa. Kolmen viikon aikana näiltä vältyttiin vallan. 
Vaalea leipä. pasta ja riisi. Vaalean leivän ostot jätettiin kokonaan, mutta leivoin itse pari kertaa sämpylöitä normaalista vehnäjauhosta ja kaurahiutaleista. Pastaa käytimme silti, mutta riisiä ei tainnut olla aterialla tuona aikana. 
Peruna. Tätäkään ei kovin vältelty. 
Murot ja myslipatukat. Itse en kumpaakaan kovin muutenkaan syö, joten jäivät helposti pois. S puolestaan sai syödä kaapissa olleet murot loppuun. 
Keksit ja pulla. Molemmat jäivät pois. 
Tomaattikeitot ja -kastikkeet. No tosiaan tomaattiallergikkona näitä ihan muutenkin on tullut välteltyä. 

Hedelmien ja kasvisten kanssa olen ollut aina todella huono kokeilemaan mitään uusia, vaan juuri ja juuri ne pakolliset on tullut syötyä. Siksi odotinkin innolla näiden lisäystä ruokavalioon ja uusien makuelämyksien löytämistä terveellisemmistä vaihtoehdoista. 

Lisättäviä
Marjat. Pakasteesta tuli hankittua erilaisia marjoja smoothieen heitettäväksi. 
Hedelmät. Kolmen viikon aikana tuli kokeiltua uudempiakin hedelmiä, mutta pääasiassa persikkaa ja kiiviä tuli syötyä enemmän kuin yleensä. Myös omenaa tuli syötyä päivittäin pieneen napostelunälkään. 
Vihannekset ja juurekset. Yritin keksiä jokaiseen ateriaan uuden tavan lisätä vihanneksia. Porkkanaa, palsternakkaa, maissia ja herneitä sai melkein jokaiseen ateriaan helposti mahdutettua. 
Tumma leipä, pasta ja riisi. Tummaa leipää syötiin pääasiassa itsetehtyjen sämpylöiden lisäksi. Hieman hassua oli tuo pastan ja riisin sijainti molemmissa listoissa, mutta pyrittiin ostamaan tummaa pastaa tavallisen sijaan. Riisiä ei tainnut olla laisinkaan käytössä. 
Puuro. Puurosta en ole oikein koskaan välittänyt, mutta nyt tuli muutaman kerran aamulla syötyä puuroa hedelmien ja marjojen kaverina. 

Sitten päästäänkin siihen mielenkiintoisimpaan aiheeseen tässä kokeilussa eli ne luvatut hyvät vaikutukset yleiseen mielialaan ja väsymykseen. Itse en kovinkaan huomannut eroa energiatasossa, mitä oikeastaan eniten odotin tässä kokeilussa. Mieliala ja syömättömyydestä johtunut ärtyneisyys puolestaan väheni, joten uskon sokerinhimon olleen aiemmin syynä turhaan kiukutteluun. Lisäksi odotin kovasti sokerin jättämisessä sen vaikutusta vatsanseutuun, sillä sokeri lisää riskiä ylipainoon ja kerryttää sokerin tuottamaa rasvaa vatsanseudulle. Itse huomasin päinvastoin sokerin jätettyä ylimääräistä turvotusta, joka luultavimmin johtui lisääntyneestä kasvisten syömisestä, johon kroppa ei ole aiemmin niin tottunut. 

Tämä kolme viikkoa oli kuitenkin yllättävän helppo ja sen päätyttyä olen huomannut kaipaavani paljon vähemmän sokerisia asioita kuten limsaa ja karkkeja. Tuon kolmen viikon aikana ainoastaan kerran mennessäni nälissäni kauppaan mukaan tarttui suklaapatukka, jonka suorastaan ahmein kaupan ulkopuolella. Tästä päättelinkin, että kauppaan ei tulisi koskaan mennä erittäin nälkäisenä, sillä silloin tulee ostettua helpommin kaikkea turhaa. 

Nyt tuosta kokeilun loppumisesta on mennyt melkein kaksi viikkoa ja huomaan sen muokanneen todella paljon ruokavaliota. Kasvikset ja hedelmät ovat vieläkin enemmän mukana ja herkut vähemmässä määrässä. Välillä saattaa mennä huomaamatta päiviä ilman minkäänlaista sokeria. Kokeilu siis toimi siinä, missä sen eniten halusinkin eli sokerin vähentämisessä. En muista sanoinko koskaan blogissa, mutta täysstoppi sokerille oli pakollinen askel vähempisokeriseen ruokavalioon siirtymisessä, sillä ilman sokerittomuutta en olisi tutkaillut tarpeeksi omia tottumuksiani. 

Oletteko te koskaan miettineet sokerin vähentämistä tai onko teillä omia kokemuksia aiheesta? :)

11 kommenttia

  1. Todella mielenkiintoinen postaus!


    ♥ Vilhelmiina Lyydia

    http://vilhelmiinalyydiaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, oli itselle todella mielenkiintoinen kokeilu :)

      Poista
  2. Kuulostaa todella hyvältä ja kiva että sait myös seuraa haasteeseesi. Tekisi hyvää tuo sokerin jättäminen myös itselleni! Kiva että postaus oli rehellinen ja kerroit tarkasti omista kokemuksistasi, tällaisista teksteistä ainakin itse saan motivaatiota terveellisempään elämään. :)

    http://justsayinghianne.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seura oli kyllä todella hyväksi haasteessa :) Ja ihana kuulla, että tästä sai motivaatiota! Sokerin jättäminen oli ajatuksentasolla todella vaikea, mutta päätettyäni kokeilla se ei enää tuntunutkaan niin isolta :)

      Poista
  3. Itteltä on onnistunu hyvin sokrun välttely, tosin pakko sanoa että sit kun se makeanhimo iskee niin mitkään hedelmät ei todellakaan auta; Päinvastoin :D Sokerin välttely (terveessä mittakaavassa) on kyl itse kullekin hyvästä, se kun ei mitään kauhean välttämätöntä ravintoa ole :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, liiallinen sokerin käyttö on melko pahasta, mutta kohtuudella nyt aion sen kanssa olla :)

      Poista
  4. Hyvin oot onnistunut! :) Ei oo helppoo olla ilman sokeria :D Itelle on vaikea olla täysin ilman sokeria, mutta herkkuja oon pyrkinyt vähentämään ja se on onnistunut ihan hyvin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Ei se ole helppoa olla täysin ilman sokeria, mutta pienen ajanjakson ajan se voi sujuakin :) Itselläkin tosiaan päätarkoitus oli vähentää sokerin määrää ruokavaliossa sekä ylimääräistä herkuttelua. Täysin ilman sokeria oli pakko olla, koska muuten en olisi koskaan pystynyt vähentämään :D

      Poista
  5. Tarvitsisi kanssa kokeilla lisätä enemmän hedelmiä ja marjoja omaan ruokavalioon herkkujen sijaan. Herkkuja olen jotenkuten onnistunut vähentämään, mutta välillä tulee päiviä, jolloin ahmin leivonnaisia, suklaapatukan ja vielä jotain.

    Harmittaa vaan se, kun oon allergisoitunut yhtäkkiä tosi monelle hedelmälle kuten päärynälle, ananakselle ja omenalle. Ennen raskautta olin laihdutuskuurilma, johon kuului herkkujen välttäminen ja siinä korvasin herkut päärynällä. Se onnistui hyvin, mutta nyt olisi mahdotonta, kun alkaa kurkku kutisemaan.

    Täytyy varmaan kokeilla seuraavaksi persikkaa tai mangoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välillä saa kyllä olla herkkupäiviäkin ;) Tosiaan erilaisia hedelmiä löytyy varsinkin isojen kauppojen osastolta ja kannattaa kokeilla kaikkia erilaisia noiden allergiaa aiheuttavien tilalle :) Persikka ja mango on molemmat mun ehdottomia suosikkeja ♥

      Poista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista