Nachovuoka ja ajatuksia ruokavaliosta

Olen useammasta blogista bongannut makoisia kuvia nachovuoasta. Halusinkin itse kokeilla myös kyseistä ruokaa ja tiesin S:n tykkäävän varmasti myös tästä. Ollaan paljon tehty tortilloja ja koin tämän saman tyyppiseksi ruuaksi. Tämä ensimmäinen kokeilu melko yksinkertaisena sai kyllä meidät ihastumaan kyseiseen helppoon, mutta makoisaan ateriaan. Itseasiassa jopa niin paljon, että ollaan tänään hakemassa myös ainekset kyseiseen vuokaan. Mä nopeasti kerron vielä, että miten itse kyseisen vuoan tein, jonka jälkeen siirrynkin toiseen aiheeseen eli ajatuksiini ruokavaliostani. 

Tosiaan melko yleispätevä resepti toimi nachovuoassa eli maissilastuja pohjalle, paistettua jauhelihaa päälle sekä kunnon kerros juustoraastetta. Mä lisäsin myös ennen juustoa isoja paloja sipuleita, joita hetken aikaa pehmensin pannulla. Mä tosiaan olen allerginen tomaatille ja paprikalle, joita molempia aika usein käytetään tässä vuoassa ja siksi tuntuikin jotain puuttuvan. Mietittiin vielä hetki, josko keksittäisiin jotain muuta vuokaan, joten saa ehdotella kommenteissa, jos teillä tulee mieleen. Ja annokseen tietysti kannattaa yhdistää freessi vihreäsalaatti. Meillä salaatinlehtien kanssa toimi hyvin kurkku ja feta, jotka arkisesti sopivatkin kaikkien aterioiden kylkeen. 

Hyvä kotiruoka on kyllä ihan parasta, mutta myönnän meidän todella usein syövän ulkona ja usein myös melko epäterveellisesti. Herkkuja tulee syötyä melkein päivittäin, sillä olen aika sokerihiiri. Mulla on onneksi aina ollut todella hyvä aineenvaihdunta ja ylimääräistä harvemmin jää kroppaan, joten siksi en koskaan kovinkaan ole katsonut syömisiäni. S onkin sitten aivan eri tapaus. Tästä syystä hetken mietiskeltyämme päädyimme kokeilemaan muutamaa viikkoa ilman ylimääräistä sokeria. Sokeria tulee kerättyä aivan yllättäen monella eri tavalla ja luettuani sokerittomuuden hyvistä vaikutuksista päätimme aloittaa ruokavaliomuutoksen sillä. Aluksi olisi tosiaan tarkoitus olla täysin ilman sitä ylimääräistä sokeria ja myöhemmin vähentää sitä. Syy miksemme heti vain vähennä sitä vaan olemme täysin ilman on tarkkailu. Päätettyämme olla täysin ilman kiinnitämme huomiota sokeria sisältäviin tuotteisiin, joita olemme käyttäneet päivittäin edes tajuamatta niiden sisältämää sokeria. 

Tämän sokerittoman kokeilun aikana pyrimme myös syömään paremmin kotiruokaa sekä lisäämään kasviksien ja hedelmien määrää ruokavaliossamme. Pääasia tässä uudistuksessa on tarkkailla, miten tämä vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin ja muutenkin parantaa ruokavaliota hieman terveellisemmäksi. Ollaan nyt viisi päivää kokeiltu olla ilman sokeria ja on sujunut yllättävän helposti. Tiedän kuitenkin himoitsevani erilaisia herkkuja pian huolimatta siitä, että sokerin jättämisellä pääsee ylimääräisestä väsymyksestä ja tulee syötyä monipuolisemmin. Aion olla armollinen itselleni, mutta toivon tosissani pystyväni olemaan täysin ilman sokeria vielä reilun viikon. Hassuilta kommelluksiltakaan ei tämän asian vuoksi olla vältytty, sillä kaupassakäynti sai aivan uuden ajankulun meidän syynättyä millintarkasti jokaisen tuotteen ainesosaluettelot mahdollisen sokerin varalta. 

En tiedä teenkö vielä tästä aiheesta omaa postaustaan, mutta mainitsen varmasti, miten koko sokeriton kokeilu toimi ja pysyinkö edes siinä. Nyt kuitenkin kaipailisin tuonne kommentteihin vinkkejä yms. asiaan liittyen :)

13 kommenttia

  1. Vitsit mikä sattuma, mä just iltapäivällä ehdotin poikaystävälle että tehtäis tänään nachovuoka ja just saatiin se syötyä ja löysin tän postauksen :D Aika hauska, nimittäin viimeksi varmaan joskus syksyllä syötiin! Hyvältä kuulostaa sokeriton kokeilu, musta ois kiva jos tekisit ihan oman postauksen siitä myöhemmin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, great minds think alike ;) Nachovuoka on kyllä tosi hyvää, mitä te laitoitte muuta siihen? :) Ja täytyypä katsoa saako aikaiseksi mitään järkevää tuosta kokeilusta jossain vaiheessa :)

      Poista
  2. Oi onpa hyvännäköstä! *_* mitä ohjetta käytit? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Mä en käyttänyt mitään tiettyä ohjetta, että silmämääräisesti laitoin noita aineksia, mitä tuohon yleensä tulee :D Googlaamalla nachovuoka saa monia erilaisia tarkkoja ohjeita :)

      Poista
  3. Ooo nam. :p Itse en ole koskaan kokeillut nachovuokaa, mutta tämän sun postauksen luettua ja kuvat katsottua, niin tekee mieli kyllä kokeilla. :) Pitääpäs pistää mietintämyssyyn ja joku päivä ottaa kaupasta ainekset mukaan kyseiseen ruokaan. :) Tortillojen suurystävä olen, joten aivan varmasti tykkäisin tästäkin! :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kyllä kokeilla, sillä on helppo, edullinen ja melko nopea tehdä :)

      Poista
  4. Nachovuoka kuulostaa aivan ihanalta <3 Täytyy itsekin joskus herkkupäivänä kokeilla :)

    Sokerin vähentäminen on hyvä juttu ja sitä kokeilleena voin sanoa, että eka viikko menee helposti ja sitten ekan herkkupäivän jälkeen onkin ihan kamalaa :D Itse sallin herkkupäivän, joskus kaksi, viikossa ja syön hyvällä omalla tunnolla :) Mie oon ihan kamala herkkuhiiri, mutta olen lukenut esim. Jutan voimakirjan ja Irti makeanhimosta -kirjan, joita voin suositella.

    Omat hyväksi havaitut jutut on; pala tummaa suklaata herkkuhimoon toimii ihan oikeasti (siis yksi pala, mieti!!). Säännöllinen ateriarytmi ja päättäväisyys on kaiken a ja o, ne on peruspilarit! Sitten piilosokerin karsiminen eli ei jugurtteja ja tavalimppareita sekä tuoremehuja ylenpalttisesti. Yksi lasi tuoremehua päivässä on ok, sillä se korvaa tavallaan yhden hedelmän. Pepsi maxissa ja makuvissyissä on lähes nolla kaloria ja ne vie kyllä makeanhimon (mutta ei näitäkään liikaa, vaan kohtuudella, sillä makeutusaineet hidastaa aineenvaihduntaa). Jugurteissahan on ihan kamalasti sokeria, joten lienee sanomattakin selvää, miksi ei niitä :D Ja ne proteiinijauheet, joita kaikki mainostaa; pelkkiä makeutusaineita täynnä ja se on tosi huono sisäelimille ja kerää helposti nesteitä!

    Toivottavasti näistä oli ees jotain apua :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kyllä kokeilla ♥

      Kiitti ihan huikeista vinkeistä sokerittomuuteen :) Vielä on sujunut todella hyvin ilman mitään herkkuja ja tosiaan päättäväisyys tässä asiassa on ollut tärkeässä osassa. Onneksi tämä kokeilu on vain hetkiluontoinen, joten pian saa taas kohtuudella herkkuja maistella. Proteiinijauheisiin en kyllä koskisi ikinä, sillä mun mielestä oikea ruoka on parasta ja mulla ei edes tarkoituksena tässä sokerittomuudessa olekaan laihtuminen, treenaamisen maksimointi tai mikään vastaava, vaan ainoastaan kokeilla miten se vaikuttaa koko yleiseen hyvinvointiin. Ja no tietenkin myös tukea poikaystävää, jos sillä se vaikuttaisi myös :)

      Poista
  5. Mmm näyttää sairaan hyvältä! Maistuis kyllä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, kokeilemaan vain rohkeasti ;) On sen verran helppo tehdä, ettei tarvitse minkäänlainen taituri edes olla keittiössä :D

      Poista
  6. namss kun hyvännäköistä :> itekkin tein joskus tollasta ja oli kyllä hyvää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Mä vähän myöhässä pääsin kokeilemaan kyseistä herkkua, monella ollut jo blogeissakin tästä :D

      Poista
  7. Tää on kyllä niiin hyvää! ♥ Tullut muutaman kerran tehtyä ja ei vaan kyllästy :)

    VastaaPoista